Про хрещення дітей і кумівство

четвер, 6 жовтня 2011 р.

З циклу «Діалоги». Відповіді на запитання, поставлені на форумі.

*     *     *

Про хрещення дітей і кумівство

У нас є приятелі, вони запросили мого чоловіка за кума. Це, звичайно, дуже добре, але... У тій родині усім заправляє дружина, а вона - дуже прагматична і меркантильна особа. Це, звичайно, її власна справа, але виходить, що ми з нею - абсолютно різні люди, в нас зовсім інші погляди на життя і життєві цінності. Ми розуміємо, що похрестити дитину - то є величезна відповідальність за її духовність, але нам просто не дозволять якимось чином впливати на духовний розвиток дитини. Чоловік мій це все розуміє, але йому незручно відмовити своєму товаришу, бо ж кажуть, "від хреста відмовлятися не можна".

Питання, яке Ви порушили, є важливим, цікавим і актуальним. Але я не маю змоги зараз глибоко зануритися в його суть, розглянути з різних позицій і дати конкретні практичні поради. Радше я міг би окреслити проблемні моменти у ситуації, що склалася, та й для цього треба чимало написати.

Православним необхідне глибоке переосмислення усталеної практики хрещення, як і багатьох інших практик, які ми успадкували від своїх попередників. Я не закликаю до негайного проведення якихось реформ в церкві, а бажаю саме глибокого осмислення того щό ми робимо, як і чому.

чи можна відмовитися бути хрещеним, якщо відчуваєш, що не зможеш приділяти достатньо уваги духовному вихованню похресника?

Я б не радив. Гадаю наш страх перед відповідальністю спричиняється передусім егоїстичними переживаннями, рідше благочестивим і смиренним усвідомленням власної недосконалості, власного недостоїнства. Якщо ж керуватися заповіддями про християнську любов до людини, то це нас спонукатиме прийняти на свої плечі тягар кумівства, аби хоч щось, в міру сил, вміння і можливості, зробити для успішного духовного зростання дитини. Найперше - молитися за похресника, потім уже - добре слово і діло.

звідки походить традиція брати декілька пар хрещених і чи правильно це з точки зору релігії.

Де і коли з’явилася така традиція сказати не можу. Я вбачаю в цьому дух часу, втрату змісту самого інституту хресних батьків і мені це не подобається. Імовірно в давнину хрещеним батьком (або матір’ю) називалася саме та людина, яка привела тебе до віри в Ісуса Христа, і ніяка інша. Ситуація змінилася і та давня практика фактично зникла, але й тепер хрещення буде повноцінним при участі всього лише одного кума (куми), а для свідомих повнолітніх людей і цього не вимагається.

Цілком законними є питання про хрещення дітей.

У мене таке питання, а де взагалі в біблії написано, що потрібно охрещувати дитину після народження, щось я ніяк не можу знайти. А з Матвія 28:18. А Ісус підійшов і промовив до них та й сказав: Дана Мені всяка влада на небі й на землі. 19. Тож ідіть, і навчіть всі народи, христячи їх в Ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа, - то я зрозуміла що перед ти як охреститись треба навчитись, тобто знати чому тебе хрестять, і в біблії охрещення означає перехід, якщо можна так сказати, в нове життя, це обіцянка Богу служити вірою і правдою а також навчати інших. Вибачте але наші християнські діти, тобто більшість з них, навіть не уявляють що значить хрещення, вони сприймають це як повсякденність, мама з татом похрестили, та й добре, а те що є ще якісь обовязки, вони навіть не знають.

і ось

На скільки нам пояснював пастор, дітей почали хрестити відразу після народження після того як Ірод вбив велику к-сть немовлят, шукаючи новонародженого Ісуса. Якби авансом наперід їх охречували і якраз хресні батьки при хрещенні відповідали замість своїх діток, що згідні служити вірою і правдою нашому Богу. І відповідно брали на себе цим обов'язок слідкувати за виконанням цієї обіцянки... ВВажалося що коли людина охрещується (посвячує своє життя Богу і обіцяє все життя служити йому) то вона має більше привілегій в очах Божих і тому й старалися аби дитинка, якщо помирає зовсім маленькою, померла вже охрещеною... хоча дітки (до свідомого віку, а то й старше, як хто) мають тісний зв'язок з Богом... поки чисті, безгрішні, не залякані і не перевиховані дорослими напряму спілкуються і з Богом і з ангелами... дорослим важко втримати в цьому світі цей зв'язок. Тому хай би якою дитинка не народилася вона всерівно благословенна і свята, доки не почне сама робити вибір між добром і злом... а далі вже на неї лягає відповідальність... але хрещення треба приймати в свідомому віці (я так вважаю)... адже ті ж самі наркомани і алкоголіки так само були хрещені авансом і хресні батьки пообіцяли Богу що вони прослідкують аби ті служили Йому все життя... нажаль хрещення для багатьох звичайний обряд, який особо смислу немає... просто всі так роблять... насправді ж це великий крок... важливий... важливіший аніж вибір чоловіка і одруження... тому людина охрещуючись повинна знати який крок вона робить і що дороги назад немає... даєш обіцянку - виконуй... не знаю як пояснює це православна церква, але в протистантів хрещення приймають саме в свідомому віці, після проходження певного навчання, де дійсно пояснюють що це за крок, на скільки він серйозний, і бувають такі люди, які пройшовши навчання відмовляються охрещуватися, розуміючи яка це відповідальність і ловлячи себе на тому, що вони ще не готові... Охрещення - це коли ти відрікаєшся від усього світського і приймаєш закони Божі як основні для себе. Служиш і віддаєшся повністю Богу. Обіцяєш не зраджувати і завжди, щоб не сталосябути Йому вірним... покажіть мені охрещених "авансом" які розуміють (і виконують) в чому полягає їх місія і на що штовхнули їх батьки в дитинстві. таких дуже мало(((( саме страшне, що серед таких людей є й сатаністи і атеїсти... а на кому гріх за такий вчинок? на батьках біологічних і хресних. Бо вони пообіцяли Богу, що дитина Йому служитиме....
Цікаво почути православну точку зору...

Повірте, православні і католики теж уважно читали Святе Письмо і їхня практика хрестити людей незалежно від віку спирається не лише на ранньохристиянську усну і письмову традицію, але й на саме Писання Нового Завіту. В 16 розділі книги Діянь оповідається про два випадки коли віра одного призводила не просто до охрещення цієї людини, але до охрещення цілого дому (а дім тут означає дорослих, дітей і прислугу). Зауважте, без тривалої катехізації, як це мало б бути за інших умов. Є описання й інших подібних випадків в Новому Завіті. Христос заповів усім споживати Його Плоть і Кров для успадкування вічного життя і той же Христос сказав: “Не перешкоджайте дітям приходити до мене”. Природне бажання батьків відкрити дитині шлях до всіх тих дарів, які Господь приготував для неї в Своїй Церкві, спонукає їх охрестити дитя і змалку залучити його до повноцінного церковного життя.

Проте ні практика охрещення дітей, ні практика прийняття хрещення у свідомому віці не може вважатися єдино правильною. Тому навіть в середовищі православних має місце полеміка навколо обговорюваних питань. Можете ознайомитись наприклад тут:

Як завжди корисну енциклопедичну довідку про хрещення у християн можна знайти на Вікіпедії:

2 коментарі:

Lernatovychnazar сказав...

Чи можуть бути одні куми для близнят/двойнят?

Igor G. сказав...

Назаре, безумовно можуть.

Дописати коментар



Популярні публікації